Pareggia

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The “pareggia”, a typical Ligurian boat, was very similar to the “bovo”. In reality, the only relevant difference between them is in the position of the main mast: inclined towards the bow in the first case and practically vertical, in the second.
The “pareggias” had a practically straight stem with little inclination, a round stern and a hull with quite full shapes as befits a cargo ship. Normally they did not exceed 20 m. in length with a displacement of 30-40 t.
In the book “Les caboteurs et pêcheurs de la còte de Tunisie. Pêche des éponges”, by the frigate captain P.-A. Hennique, which describes and illustrates the vessels of different nationalities (Arab, Greek, Maltese, Sicilian ...) that this French Navy officer found in those waters in 1888, a “pareggia” appears, the Monteallegro di la Spezia, a boat of about 15 m. in length, 4 m. of beam and 1.25 m. draft. Hennique noted the resemblance of their rigging to that of the Spanish feluccas which he had frequently encountered on his voyages.
In navigation, the dinghy was brought on board and placed on the deck. The crew consisted of six men, counting on the skipper. The “pareggias” were used to transport people and goods along the Ligurian coast, although they also undertook navigations to much more distant destinations. They had a reputation for being excellent sailboats, very adaptable and that they had very well at sea in any weather.
Regarding rigging, the difference between that of the mainmast and that of the mizzen is noteworthy. In the latter, the halyard is placed upright, in the position in which it should be placed to pass it from one side to the other, so the halyard goes forward of the mizzenmast. On the other hand, on the mainmast, the halyard of the entena descends from the wedge and is located aft of the mast.

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Uwek

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One more beauty - everytime it is amazing to see your small minatures in such a quality

Many Thanks for sharing with us
 
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La "pareggia", un barco típico de Liguria, era muy similar al "bovo". En realidad, la única diferencia relevante entre ellos está en la posición del mástil principal: inclinado hacia la proa en el primer caso y prácticamente vertical, en el segundo.
Las “pareggias” tenían una popa prácticamente recta con poca inclinación, una popa redonda y un casco con formas bastante llenas como corresponde a un carguero. Normalmente no superaban los 20 m. de eslora con un desplazamiento de 30-40 t.
En el libro “Les caboteurs et pêcheurs de la còte de Tunisie. Pêche des éponges ”, del capitán de fragata P.-A. Hennique, que describe e ilustra los buques de diferentes nacionalidades (árabe, griega, maltesa, siciliana ...) que este oficial de la Armada francesa encontró en esas aguas en 1888, aparece una “pareggia”, el Monteallegro di la Spezia, un barco de unos 15 m. de longitud, 4 m. de manga y 1,25 m. sequía. Hennique notó el parecido de su aparejo con el de los faluchos españoles que había encontrado con frecuencia en sus viajes.
En navegación, el bote se subió a bordo y se colocó en cubierta. La tripulación estaba formada por seis hombres, contando con el patrón. Las “pareggias” se utilizaban para el transporte de personas y mercancías a lo largo de la costa de Liguria, aunque también realizaban navegaciones a destinos mucho más lejanos. Tenían fama de ser excelentes veleros, muy adaptables y que lo llevaban muy bien en el mar en cualquier clima.
En cuanto al aparejo, destaca la diferencia entre el palo mayor y el de mesana. En este último, la driza se coloca en posición vertical, en la posición en la que debe colocarse para pasarla de un lado a otro, de modo que la driza avance por delante del palo de mesana. En cambio, en el palo mayor, la driza de la entena desciende de la cuña y se sitúa a popa del mástil.

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Impresionante, me llamó mucho la atención la técnica para construir la pequeña lancha, saludos Javier !!
 
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