Hoi Jim,
Geweldig dat je overweegt om Caldercraft's Victory te bouwen. Om meteen duidelijk te zijn: dit is een project met serieuze uitdagingen. Elk advies is geldig, maar het hangt echt af van hoe je het project zelf aanpakt. Elke bouwer verandert dezelfde kit in een ander schip, met sterk uiteenlopende afwerkingsniveaus. Het is aan jou om te beslissen hoeveel je wilt investeren en welk niveau van afwerking je nastreeft.
Ik heb mijn Caldercraft-kit gekocht bij Cornwall Model Boats in Engeland, een officiële dealer waar je altijd op kunt vertrouwen. In die zin ben ik het eens met de argumenten die Andy in post 10 maakt. De kit is gemaakt van hoogwaardige materialen en zeer gedetailleerd voor de schaal 1:72. De instructies zijn wat zwakker, maar met Longridge (de Victory-bijbel) in handen is het mogelijk om een zeer gedetailleerd schip te bouwen.
Voordat ik vier jaar geleden met de Victory begon, bestond mijn modelbouwervaring uit niet meer dan 3 Billings-schepen, en dat was zo'n 40 jaar geleden. Verschillende materialen, verschillende tijden. Om mijn ervaring samen te vatten:
- toen ik vier jaar geleden begon, had ik echt geen idee waar ik aan begon of waar het uiteindelijk naartoe zou gaan
- De keuze van de uitrusting is natuurlijk erg belangrijk. Mijn keuze voor Caldercraft is de juiste gebleken
- Je kunt gewoon de bouwinstructies volgen en zelf de gaten invullen waar vragen opkomen. Op die manier kun je zeker een heel mooi schip bouwen. Dat heb ik niet gedaan, omdat ik vanaf het begin historisch correct wilde bouwen
- dus je moet studeren, en gelukkig is er veel geschreven over de Overwinning
- Ik krijg ook veel feedback op mijn bouwlogs op het Nederlandse forum en op SOS, vaak behoorlijk gevarieerd. Maar het lezen van andere bouwlogs kan je blik ook verbreden. Zo heb ik veel geleerd
- een paar jaar geleden bezocht ik de Victory in Portsmouth. Hoewel het schip destijds zwaar werd gerenoveerd (bijvoorbeeld de masten waren verwijderd), kreeg ik toch een gevoel voor hoe het er toen uit moet hebben gezien. Er zijn natuurlijk ook de vele foto's die ik zelf heb gemaakt of van anderen heb ontvangen
- De schaal waarop je bouwt speelt ook een belangrijke rol. Bij 1:50 kun je simpelweg meer details tonen dan bij 1:72 of 1:100
- Wat betreft de romp, denk ik dat ik de atmosfeer redelijk goed heb weten vast te leggen. De netten zijn bijvoorbeeld mijn eigen toevoeging omdat ze niet in de kit zitten. De grote hoeveelheden touw die over het dek zijn opgerold, spelen ook een grote rol in die sfeer
- Naar mijn mening komt de grootste visuele impact van de masten en het tuigage. McKay's tafel is hier consequent mijn gids geweest. Het vertalen van dat gedeelte kostte veel energie. Maar het begrijpen van het hoe en waarom van al die touwfuncties is ook erg belangrijk voor mij
- het feit dat ik mijn eigen touw maak speelt denk ik ook een grote rol. Ik heb nu ongeveer 15 varianten variërend van 0,1 tot 1,5 mm, vergeleken met de 5 varianten die in de kit zitten. Dat maakt een enorm verschil. Met McKay's tafel in handen kan ik de nuances nu veel beter toepassen. Je ziet vaak touw dat te dik is gebruikt, wat ik jammer vind
- Veel van mijn model zal overeenkomen met de werkelijkheid, vooral zodra we bij de rigging komen. Van de 248 verschillende touwfuncties zijn er ongeveer 190 over, omdat ik geen volledige zeilen zal dragen. Ik zal wel opgerolde zeilen hebben, die ook niet in de kit zitten
- dus zeker een behoorlijke hoeveelheid persoonlijke interpretatie, maar ik streef ernaar het verantwoord te doen
Dat is wat het zo mooi maakt. Elke bouwer doet dit op zijn eigen manier. Het is allemaal prima, zolang je er maar van geniet.
Voor inspiratie kun je mijn bouwlog bekijken, ik heb mijn ervaringen daar hoofdstuk voor hoofdstuk beschreven.
Hello, Let me first introduce myself. My name is Wil, I am 72 years old and have been under the spell of the Victory for a few years now. Over 35 years ago, I started ship modelling with the ultimate goal of building the Smit Rotterdam at the time. I started with the Nordkap and after...
shipsofscale.com
View attachment 615217
Ik wens je het allerbeste met je beslissing, en onthoud, het is allemaal goed.