a new interesting publication is under preparation and soon on the way -
It is a more historical basic book, but in my point of view very interesting.
And it will give some additional knowledge and understanding for the Jean Boudriot monograph of the L'AURORE - navire négrier / slave ship - 1784
SLAVE TRADE and SLAVE SHIPS in the XVIIIth century
TRAITE DES NOIRS et NAVIRES NÉGRIERS au XVIIIe siècle
Book format: 22 x 31 cm, 160 colour pages including over 200 period illustrations.
Ship log of the Licorne from Bordeaux
Available in September 2021 in English.
Disponible le 30 Juin 2021 en Francais
Author :
Patrick VILLIERS translation by
GILLES KORENT (our member
@Gilles Korent )
SYNOPSIS:
They were named
Licorne,
Marie-Séraphique,
Olympe,
Aurore and
Artibonite. They were sailing the Indian Ocean or the Atlantic to the Antilles to supply France, and the European ports, with these colonial products, which consumption was growing in the cities. But human cargo was piling up high between decks and on deck for the production of these indispensable new riches.
From 1595 to 1866, no less than 27 235 European slave ship expeditions were launched across the Atlantic: of all these expeditions, 3 343 were attributed to French vessels.
What was the slave ship like, how was a slave trade campaign organized, what were the routes followed and the trading sites used, what were the composition and the importance of the cargo to trade and why were there so many weapons to trade?
Patrick Villiers, distinguished university professor in maritime history, five-time prizewinner of the “Académie de Marine”, brings us a few answers supported by archival documents. Slave trade journals are exceedingly rare. The commented publication of the
ship log of the Licorne from Bordeaux, which departed for Mozambique in 1788, allows us to further our knowledge in this traffic of human beings, who’s only fault was to have a black skin.
COMPOSITION OF THIS WORK
Book format: 22 x 31 cm, 160 colour pages including over 200 period illustrations.
Table of content:
I- The slave trade in the XVIIIth century, a commerce like all others, blessed by the church and encouraged by the Kingdom, but so vital to our colonies.
II- The French trade in the XVIIIth century, through the example of the port of Nantes.
III- Facing Nantes: the menace from Bordeaux.
IV- Trading sites in Africa, from the Atlantic coast to the Mozambique canal.
V- The
Licorne and the types of slave ships, 1763 – 1790.
VI- Food, health and hygiene aboard slave ships, an exemplary captain: Joseph Brugevin.
VII- In search of slave trade profits.
VIII- Trade of Blacks and guns for the trade: the French case.
IX- Joseph Brugevin, from being captain of the Aventurier to being captain of the
Licorne, 1769-1787 and colonial arming from Bordeaux in 1787.
List of ships that left from Bordeaux in 1787 for the Antilles, the African coast, the Isle of France and Mozambique.
X- Ship log of the
Licorne from Bordeaux.
Synopsis in french language:
Ils s’appelaient la
Licorne, la
Marie-Séraphique, l’
Olympe, l’
Aurore, ou l’
Artibonite. Ils naviguaient dans l’océan Indien ou l’Atlantique vers les Antilles pour rapporter en France, puis dans les ports européens, ces denrées coloniale dont la consommation était en plein essor dans les villes mais dans l’entrepont et sur le pont s’entassaient les cargaisons humaines indispensables pour produire ces nouvelles richesses.
De 1595 à 1866, au moins 27 235 expéditions de navires négriers européens ont été lancées à travers l’Atlantique dont 3 343 faites par des navires français.
Qu’elle était la réalité du navire négrier, comment s’organisait une campagne de traite, quels étaient les routes et les lieux de traite, quelle était la composition et l’importance de la cargaison de traite, pourquoi tant d’armes à échanger ?
Patrick Villiers, professeur émérite des universités en histoire maritime, cinq fois lauréats de l’Académie de Marine, se propose d’apporter quelques réponses en s’appuyant sur les documents d’archives. Les journaux de traite sont très rares. La publication commentée du
Journal de bord de la Licorne de Bordeaux, partie au Mozambique en 1788, permet de compléter la connaissance ce trafic d’êtres humains dont le seul défaut était d’avoir la peau noire.
COMPOSITION DE L’OUVRAGE
I- La traite des esclaves au XVIIIe siècle, un commerce comme les autres, béni par l’Eglise et encouragé par la royauté, mais surtout indispensable à nos colonies
II - La traite française au XVIIIe siècle à travers l’exemple nantais
III - Face aux Nantais, la menace bordelaise
IV - Les sites de traite en Afrique de la côte atlantique au canal du Mozambique
V - La Licorne et les types de navires négriers 1763-1790
VI - Nourriture, hygiène et santé à bord des négriers un capitaine exemplaire Joseph Brugevin
VII - A la recherche du profit des négriers
VIII - Traite des noirs et fusils de marine et de traite, le cas français
IX - Joseph Brugevin, du commandement de l’Aventurier au commandement de la Licorne 1769-1787 et les armements coloniaux de Bordeaux en 1787 d’après les congés
Index des bâtiments partis de Bordeaux en 1787 pour les Antilles, la côte d’Afrique, l’Isle-de-France et le Mozambique
X - Journal du vaisseau la Licorne de Bordeaux
The Planset Review of Jean Boudriot monograph of the L'AURORE - navire négrier / slave ship - 1784 you can find here:
Planset Review: L'AURORE navire négrier / slaver - 1784 by Jean Boudriot Scale 1:36 It is one of the earlier monographies Jean Boudriot published in 1984, but still this ship is often built by modelers and seen available from ancre in scale 1:36 in french and italian language...
shipsofscale.com
Book format: 22 x 31 cm, 160 colour pages including over 200 period illustrations. Ship log of the Licorne from Bordeaux Available in English.
ancre.fr