RATTLESNAKE

From Wikipeida ---> USS Rattlesnake was the brig Rambler built in Medford, Massachusetts, in 1812 that the United States Navy purchased in July 1813. Rattlesnake captured numerous British merchant vessels before HMS Leander captured her in mid-1814. The Royal Navy apparently purchased her at Nova Scotia, but there is no record of her subsequent career.
Allan
 
I have been working on this model for so long that I can't find the history of this ship. Can someone help me?
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Da Web​


USS Rattlesnake (1813)​


USS Serpente a sonagli (1813)
USS "Serpente a sonagli" era un brigantino costruito in Medford, Massachusetts come un corsaro e acquistato di il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere Uniti Stati Uniti Marina in 1813. Lei navigato dal Portsmouth, Nuovo Hampshire 10 Gennaio 1814, sotto il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere comando di Maestro Comandante Giovanni OH. Creighton, e navigato con USS|Impresa|1799|2 cruising il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere caraibico. Il due navi ha preso tre premi precedente a loro separazione quale era forzato di un più pesantemente gunnato Britannico nave su 25 Febbraio.

"Serpente a sonagli", fuggendo indietro a più amichevole acque, mettere in difficoltà in modo che Wilmington, Nord Carolina su 9 Marzo, ma era presto indietro a mare. Operazioni in nord acque seguito, ma erano terminato su 22 Giugno quando il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere brigantino, sotto il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere comando di Tenente. Giacomo Renshaw, era catturato di il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere 50 pistola, Britannico fregata HMS|Leandro|1813|6. Il brigantino aveva zampillato tutto ma due di lei pistole durante il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere lungo inseguimento quale preceduto lei cattura fuori Capo Sable, il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere meridionale punto di il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere isola di il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stesso nome di nome quale bugie fuori Nova Scozia. Povero meteo, tuttavia, negato quello possibile leggero guadagno in velocità e dato il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere vantaggio a il X-Men è stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere stato il primo ad essere più pesante fregata.
 
Thanks. @AllanKP69 , All information is useful / interesting to me, if you find anything else please let me know.
@Frank48 , sorry but I was unable to translate your reply / post.
Knut-
 
Thanks. @AllanKP69 , All information is useful / interesting to me, if you find anything else please let me know.
@Frank48 , sorry but I was unable to translate your reply / post.
Knut-
USS Rattlesnake (1813)
USS "Rattlesnake" was a brig built in Medford, Massachusetts as a privateer and purchased by the United States Navy in 1813. She sailed from Portsmouth, New Hampshire 10 January 1814, under the command of Master Commandant John O. Creighton, and sailed with USS|Enterprise|1799|2 cruising the Caribbean. The two ships took three prizes prior to their separation which was forced by a more heavily gunned British ship on 25 February.

"Rattlesnake", fleeing back to more friendly waters, put into Wilmington, North Carolina on 9 March, but was soon back at sea. Operations in northern waters followed, but were terminated on 22 June when the brig, under the command of Lt. James Renshaw, was captured by the 50 gun, British frigate HMS|Leander|1813|6. The brig had jettisoned all but two of her guns during the long pursuit which preceded her capture off Cape Sable, the southern point of the island of the same name which lies off Nova Scotia. Poor weather, however, negated that possible slight gain in speed and gave the advantage to the heavier frigate.

References
USS Rattlesnake
was a brig built in Medford, Massachusetts as a privateer that the United States Navy purchased in 1813. Rattlesnake captured numerous British merchant vessels before HMS Leander captured her in mid-1814. The Royal Navy apparently purchased her at Nova Scotia, but there is no record of her subsequent career.

Career​

She sailed from Portsmouth, New Hampshire 10 January 1814, under the command of Master Commandant John O. Creighton, and sailed with Enterprise cruising the Caribbean. The two ships took three prizes prior to their separation which was forced by a more heavily gunned British ship on 25 February.

Rattlesnake, fleeing back to more friendly waters, put into Wilmington, North Carolina on 9 March. Together, Rattlesnake and Enterprise had taken five prizes:

  • Brig Rambler, which had been sailing from Cap-Français to St Thomas with a cargo of coffee before the Americans captured and burnt her;
  • A Spanish brig, retaken from HMS Belvidera, that arrived in Wilmington;
  • Swedish ship Societe, Martison, master, had been bound to St Amelia and went into St. Marys, Georgia;
  • Mars, a privateer, of Nassau, arrived at Wilmington; and
  • Schooner Eliza, which had been sailing from Nassau to Pensacola.
Rattlesnake was soon back at sea under the command of Lt. James Renshaw. She apparently captured some eight merchant vessels in the eastern Atlantic, north of the equator. On 31 May she encountered a British frigate, but escaped by throwing all but two of her guns overboard. She then captured two more merchant vessels.

In June she captured and destroyed John, Geddes, master, which had been sailing from Liverpool to Oporto. Before 11 July she captured and destroyed Crown Prince of Poole, Street, master, which had been sailing from Newfoundland to Alicante.

Rattlesnake's depredations ended (arguably) on 22 June when the 50-gun British frigate Leander captured her off Cape Sable, the southern point of the island of the same name which lies off Nova Scotia. Leander was renowned for her speed, especially in the heavy weather conditions on the day of Rattlesnake's capture.

The letter from Captain George Collier of Leander is dated 11 July and states that Rattlesnake was armed with 22 guns, all of which she had thrown overboard during the chase, and that she had a crew of 131 men.

The records of the Vice admiralty court at Halifax give the date of capture as 7 July, which is more consistent with the letter reporting the capture than is 22 June. It is also more consistent with the report in Lloyd's List that Rattlesnake went into Halifax on 13 July.

In any case, the Halifax Dockyard reported on 31 July 1814 that the Royal Navy had purchased Rattlesnake. However, no further record exists.
 
I believe that after being captured by the English, Rattlesnake was taken to England, its dimensions recorded , renamed Courvier(sp) and placed in service in the Royal Navy. Subsequently it was renamed Rattlesnake. I have not found the source of this, and my memory sometimes blanks on me.
 
@MartinJel . Thanks, all this info can eventually be put together into some kind of history for this ship, exciting.
Maybe someone has more information?.
Knut-
 
@AllanKP69 , Allan, you're spot on, these must be the original drawings that my working drawings are based on.
Looks exactly the same.
Some pictures of my project.
RATT (2).jpgRATT (3).jpgRATT (5).jpg

@uncchains , The ship you refer to has 16 cannons, different from my drawings, thanks for the effort.
Confusing as there were at least 10 ships named RATTLESNAKE
 
The USS Rattlesnake was original a fast, light cargo vessel which was later used as a privateer to annoy the British by capturing their lesser armed cargo ships. It is unique in that it is stylized as a miniature frigate, unlike other vessels of its size. It was lightly armed with 20 pounders, and was probably very fast, another attribute which strongly favors its use as a commerce raider. The British quickly cornered the vessel and captured it, and were intrigued by its design enough to preserve its hull lines in their records. It was renamed the Cormorant, since the British already had a ship of their own named Rattlesnake. After being owned by the British navy for a short while, it was sold off to a private owner, renamed Rattlesnake, and disappeared from historical records. Because of its unique design, it seized the interest of model makers and continues to be a favorite model subject.

Model Shipways and Mamoli make nice models of the privateer Rattlesnake. I have the Mamoli one, which has nicer hardwood and laser etched wood transom decoration. Both kits require better rigging blocks. The best rendition of the Rattlesnake can be make by scratch building it using Harold Hahn's plans.
1741085394255.png
 
Last edited:
I built the Mamoli version. I agree, it needed much better blocks. On my current HMS VICTORY cross-section, I used "Beautiful Blocks" from Model Expo as I could get smaller (2 & 3 mm), much better looking blocks for rigging my cannons.
 
I built the Mamoli version. I agree, it needed much better blocks. On my current HMS VICTORY cross-section, I used "Beautiful Blocks" from Model Expo as I could get smaller (2 & 3 mm), much better looking blocks for rigging my cannons.
Model Expo Beautiful Blocks are a good option, and there are many others such as those sold at Syren Shipyard and Dry-Dock Models and Parts. I have yet to see a kit that has properly shaped blocks, and kit builders should consider block replacements despite the extra expense because they do affect the appearance of the model.
 
Thanks for the advice regarding kit blocks. I think on the next model I'll replace the kit blocks. (if I ever finish the one I'm working on now?}
 
Thanks for the advice regarding kit blocks. I think on the next model I'll replace the kit blocks. (if I ever finish the one I'm working on now?}
Your first ship is your slowest, and the one filled with fear of getting something wrong. The next one will be easier, better built, and more complex. Each model gets better, and it's easy to overlook how your own skills have increased.
 
I have been working on this model for so long that I can't find the history of this ship. Can someone help me?
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Hi Knut @Norway, (and others) you might find the following database of some help with your history of the Rattlesnake. Open the attached link, scroll down towards the bottom and click on “Find a Ship”. Once you enter the ship name on the next page it will then open a page showing “Ship search results”. Click on the Rattlesnake of interest and all sorts of information will open to you: Dimensions, Crew complement, Commanders, Officers, etc, etc.


www.threedecks.org

(Edit: Uwe @Uwek also mentioned this database back in 2018:

 
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