1/60 scale RC model of a schooner, loosely based on a gunboat steamship from the second half of the 19th century.

Ciao a tutti i modellisti navali.

Ho terminato il primo fasciame della scialuppa.

Nelle foto in sequenza potete osservare le fasi di costruzione.
E' grosso modo lo stesso metodo che uso per le navi.
In questo caso la difficoltà era maggiore a causa delle ridottisime dimensioni.

Ho preferito scegliere listelli larghi 2 mm perchè, nonostante la maggiore difficoltà, erano in scala. 2 mm corrispondono tavole di 12 cm di larghezza (molto coerenti con la realtà).
Mi sono pentito di aver scelto lo spessore di 0,5 mm, troppo poco.
Prima di conoscere e utilizzare la pinza piegalistelli, sceglievo listelli di spessore minimo per avere meno problemi con la curvatura.
Questa vecchia abitudine mi condiziona e mi segue ancora oggi.
Avrei dovuto comprare listelli di spessore da 1 mm (mi avrebbero consetito maggior margine di carteggiatura).

Ora sono indeciso se fare il secondo fasciame o no.
Voi che ne pensate?
Dopo aver carteggiato mi sono reso conto che lo scafo è venuto bene, non ha alcun bisogno di stucco (io non lo uso mai) per correggere avvallamenti o imperfezioni.
Questo va a favore della scelta di non fare il secondo fasciame, inoltre risparmierei tempo prezioso.
Tuttavia lo scafo è veramente leggero ed esile.
I listelli sono molto fini già in partenza (0,5 mm) ma sono stati ulteriormete ridotti con la carteggiatura.
A tenerla in mano fa impressione per quanto è fino lo scafo. Inoltre guardando lo scafo in controluce sembra quasi trasparente.
Attualmente pesa appena 6 grammi ed è lunga 130 cm.
Chi ha seguito la costruzione di questo modello in scala 1:60 fin dall'inizio sa che sono molto attento a posizionare i pesi in alto. le scialuppe dovranno essere molto leggere.

Penso che perderò altro tempo per irrobustire la struttura.
Credo che farò il secondo fasciame e forse resinerò l'interno.

Se la resina epossidica che avevo comprato 12 anni fa non è scaduta (che voi sappiate scadono?) irrobustire gli scafi per me è sempre un'ottima idea.
Senza usare fibra ma spennellando direttamente l'interno dello scafo con la resina epossidica si ottiene un guscio durissimo, molto resistente senza aumentare in maniera aprrezzabile il peso e gli ingombri.
All'esterno userò solo la vernice.

Devo fare ancora il bordo della falchetta, gli scalmi, il paiolato, il timone e i posti a sedere. Sono ancora indeciso se mettere o no il telo di copertura.

Nell'ultima foto si può vedere grosso modo dove andrà collocata la scialuppa (sospesa all'esterno con appositi supporti ricurvi, che mi dovrò studiare).


Hello to all naval modelers.

I have finished the first planking of the lifeboat.
In the sequential photos you can see the construction phases.
It is roughly the same method I use for ships.
In this case the difficulty was greater due to the very small dimensions.
I preferred to choose 2 mm wide strips because, despite the greater difficulty, they were in scale. 2 mm correspond to 12 cm wide boards (very consistent with reality).I regretted having chosen the thickness of 0.5 mm, too little.
Before knowing and using the strip bending pliers, I chose strips of minimum thickness to have fewer problems with the curvature.
This old habit conditions me and still follows me today.
I should have bought 1 mm thick strips (they would have allowed me more margin for sanding).

Now I am undecided whether to make the second planking or not.What do you think?
After sanding I realized that the hull came out well, it does not need any filler (I never use it) to correct depressions or imperfections.
This is in favor of the choice not to make the second planking, also I would save precious time.
However the hull is really light and slender.
The strips are very thin to begin with (0.5 mm) but they were further reduced with sanding.
Holding it in your hand is impressive for how thin the hull is.
Also looking at the hull against the light it seems almost transparent.Currently it weighs just 6 grams and is 130 cm long.
Those who have followed the construction of this 1:60 scale model from the beginning know that I am very careful to position the weights high up.
The lifeboats will have to be very light.

I think I will spend more time to strengthen the structure.
I think I will make the second planking and perhaps I will resin the interior.

If the epoxy resin I bought 12 years ago hasn't expired (do you know if they expire?) strengthening the hulls is always a great idea for me.
Without using fiber but by brushing the inside of the hull directly with epoxy resin you get a very hard shell, very resistant without appreciably increasing the weight and bulk.
On the outside I will only use paint.
I still have to do the edge of the gunwale, the oarlocks, the floorboard, the rudder and the seats.

I'm still undecided whether or not to put the cover sheet.

In the last photo you can see roughly where the dinghy will be placed (suspended on the outside with special curved supports, which I will have to study
).

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...Dimenticavo! mi serve aiuto!

Sono indeciso se lasciare la scialuppa scoperta oppure mettere un telo.
Normalmente c'era sempre il telo, quindi sarebbe la soluzione più realistica. In questo modo eviterei di dover fare molti dettagli interni.
Tuttavia noi modellisti facciamo come ci pare e possiamo imamginare che in quel momento era stato tolto il telo per una qualsiasi ragione.

In ogni caso vorrei sapere se qualcuno di voi ha immagini o disegni di scialuppe di quel periodo storico (seconda metà dell'ottocento o anche primi novecento).
Vanno bene immagni di navi vere ma anche di modellini in scala.
Mi interessa visualizzare bene (per poterli riprodurre) i particolari di come era posizionato e legato il telo oppure i dettagli interni di una scialuppa.


I forgot! I need help!

I am undecided whether to leave the lifeboat uncovered or put a sheet on it.
Normally there was always a sheet, so it would be the most realistic solution.
This way I would avoid having to do a lot of internal details.
However, we modelers do what we want and we can imagine that at that moment the sheet had been removed for any reason.

In any case, I would like to know if any of you have images or drawings of lifeboats from that historical period (second half of the nineteenth century or even early twentieth century).
Images of real ships are fine, but also of scale models.
I am interested in visualizing well (in order to reproduce them) the details of how the sheet was positioned and tied or the internal details of a lifeboat.
 
Ciao Johan, rifare le scialuppe va bene perchè non vai a toccare un modello già perfetto.
La scialuppa è un elemento a se stante e puoi sempre decidere se sostituirlo o no.
Mi incuriosisce molto l'uso della carta, perchè non listelli di legno?
In ogni caso seguirò con molto interesse questi nuovi sviluppi.

Hi Johan, redoing the lifeboats is fine because you are not touching a model that is already perfect.
The lifeboat is an element in itself and you can always decide whether to replace it or not.
I am very curious about the use of paper, why not wooden strips?
In any case I will follow these new developments with great interest.
Hi Alessandro,

I will not be redoing the dories of my Bluenose, but in hindsight I might have chosen a different approach.
As for the paper, the original material, supplied with the kit was 0,5mm thick wood and almost impossible to apply correctly. The frames of the dories were very fragile and the planking was prone to splitting. On the other hand, I found paper to be a very good alternative for certain parts, it's highly pliable, doesn't split easily and applying diluted adhesive afterwards gives satisfying robustness.
 
Hi Alessandro,

I will not be redoing the dories of my Bluenose, but in hindsight I might have chosen a different approach.
As for the paper, the original material, supplied with the kit was 0,5mm thick wood and almost impossible to apply correctly. The frames of the dories were very fragile and the planking was prone to splitting. On the other hand, I found paper to be a very good alternative for certain parts, it's highly pliable, doesn't split easily and applying diluted adhesive afterwards gives satisfying robustness.
Ciao Johan.

"...but in hindsight I might have chosen a different approach."
che intendi? Che approccio avresti avuto ?

Io sto lavorando con listelli i spessore 0,5 mm e larghi 2 mm, tuttavia avrei lavorato meglio con listelli di spessore 1 mm e larghi 2 mm.
La carta ha ottimi requisiti è vero hai ragione.
Va benissimo per un modello statico ma per un modello RC che andrà in acqua (anche se in poche occasioni purtroppo) non tanto.
Ho visto modelli navali completamente costruiti in carta, sono stupefacenti.

Hi Johan.

"...but in hindsight I might have chosen a different approach."
what do you mean? What approach would you have had?

I am working with 0.5 mm thick and 2 mm wide strips, however I would have worked better with 1 mm thick and 2 mm wide strips.
Paper has excellent requirements, you are right.
It is fine for a static model but for an RC model that will go into the water (even if on few occasions unfortunately) not so much.

I have seen naval models completely built in paper, they are amazing.
 
Ciao Johan.

"...but in hindsight I might have chosen a different approach."
che intendi? Che approccio avresti avuto ?

Io sto lavorando con listelli i spessore 0,5 mm e larghi 2 mm, tuttavia avrei lavorato meglio con listelli di spessore 1 mm e larghi 2 mm.
La carta ha ottimi requisiti è vero hai ragione.
Va benissimo per un modello statico ma per un modello RC che andrà in acqua (anche se in poche occasioni purtroppo) non tanto.
Ho visto modelli navali completamente costruiti in carta, sono stupefacenti.

Hi Johan.

"...but in hindsight I might have chosen a different approach."
what do you mean? What approach would you have had?

I am working with 0.5 mm thick and 2 mm wide strips, however I would have worked better with 1 mm thick and 2 mm wide strips.
Paper has excellent requirements, you are right.
It is fine for a static model but for an RC model that will go into the water (even if on few occasions unfortunately) not so much.

I have seen naval models completely built in paper, they are amazing.
Like I said, I might have used paper for the planking of the dories, given its properties. Since mine is a static model, its lack of water resistance is of no concern. Worse, if I would expose my model to the elements, it wouldn't survive; I used a water-soluble wood glue.

As for paper models, check out @Ab Hoving, he has build some beautiful (paper) specimen: https://shipsofscale.com/sosforums/threads/ship-in-trouble.13276/
 
Buona sera a tutti, qualche aggiornamento.

Ho deciso di fare il secondo fasciame, l'ho finito.
Era di 6 grammi ora è di 9 grammi, ma è più robusto, va bene.

Ho iniziato a dipingere lo scafo esterno.
Dovrò sicuramente fare il timone e penso di mettere il telo protettivo in modo da evitare tutti i dettagli interni.


Good evening everyone, some updates.

I decided to do the second planking, I finished it.
It was 6 grams now it is 9 grams, but it is more robust, it's fine.
I started painting the external hull.
I will definitely have to do the rudder and I think I will put the protective cover in order to avoid all the internal details.


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Ho finito lo scafo della seconda scialuppa e le sto dipingendo entrambe.
Farò il timone e poi posizionerò la tela in qualche modo.

Nel frattempo sto finendo i disegni per le altre due scialuppe che possono essere posizionate al centro del ponte.

Metterò solo qualche foto, saltando alcuni passaggi di costruzione, perché sono praticamente identiche alla prima. Sono venute quasi identiche.
Verniciate sembrano molto più belle, ve le farò vedere presto.


I have finished the hull of the second lifeboat and I am painting them both.
I will make the rudder and then position the canvas somehow.

In the meantime I am finishing the drawings for the other two lifeboats that can be placed in the center of the deck.
I will only put a few photos, skipping some construction steps, because they are practically identical to the first one.
They came out almost identical.
Painted they look much nicer, I will show them to you soon.


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Mentre stavo finendo le scialuppe laterali ho iniziato a costruire le scialuppe centrali.
Ho stampato i fogli con chiglia e ordinate per trasferirli su legno.
Poiché non volevo perdere altro tempo a ricontrollare i progetti sul software, ho eseguito alcuni modelli di prova in cartone e carta.
Alla fine questa procedura mi ha fatto perdere mlto più tempo.

Dopo aver finito gli scafi delle due barche di prova (in cartone) non ero del tutto convinto.
Ho ricominciato a disegnare per trovare qualcosa che mi convinceva di più nella forma.

Comunque l'idea è quella di finire prima gli scafi di tutte e quattro le scialuppe (due laterali e due centrali). Rinforzare gli interni con la resina epossidica e poi finire tutti i particolari.


While I was finishing the side boats I started building the central boats.
I printed the sheets with keel and frames to transfer them to wood.
Since I didn't want to waste any more time checking the designs on the software, I made some test models in cardboard and paper.
In the end this procedure took me a lot more time.
After finishing the hulls of the two test boats (in cardboard) I wasn't completely convinced.
I started drawing again to find something that convinced me more in shape.
Anyway the idea is to finish the hulls of all four boats first (two side and two central).
Reinforce the interiors with epoxy resin and then finish all the details.


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