1/60 scale RC model of a schooner, loosely based on a gunboat steamship from the second half of the 19th century.

Sounds like some wicked good ideas!
Ciao Johan.

Sto studiando il modo per farlo ma non dovrebbe essere difficile.
Dovrei collegare uno switch on-off ad un canale della ricevente e connettere quest'ultimo ad un generatore di suoni.
Se gli assorbimenti sono bassi si può alimentare direttamente altrimenti no.

Hi Johan.

I'm looking into how to do this but it shouldn't be difficult.
I should connect an on-off switch to one channel of the receiver and connect the latter to a tone generator.
If the absorption is low it can be fed directly otherwise not.
 
Buonasera a tutti i modellisti navale di questo forum.

Ho quasi finito i cannoni.
Qualcuno di voi sa come era fatto il paranco che bloccava i cannoni di quest'epoca?
C'era due bozzelli ma non so se a due o tre vie.


Good evening to all the naval modelers of this forum.

I'm almost out of cannons.
Do any of you know how the hoist that blocked the cannons of this era was made?
There were two blocks but I don't know if they were two-way or three-way.
 
Buonasera a tutti i modellisti navale di questo forum.

Ho quasi finito i cannoni.
Qualcuno di voi sa come era fatto il paranco che bloccava i cannoni di quest'epoca?
C'era due bozzelli ma non so se a due o tre vie.


Good evening to all the naval modelers of this forum.

I'm almost out of cannons.
Do any of you know how the hoist that blocked the cannons of this era was made?
There were two blocks but I don't know if they were two-way or three-way.
Sorry, can't help you there.
 
Ciao Johan, ti ringrazio lo stesso per la risposta sei sempre molto gentile.
In questo forum mi sento a casa.

Hi Johan, thank you anyway for your reply, you are always very kind.
I feel at home in this forum.
 
Salute a tutti i modellisti navali.
Ho fatto pochi progressi e molto lenti.
Ho completato i cannoni. Otto cannoni da posizionare e due di riserva.
Nelle immagini potete vedere come ho proceduto, le foto sono meglio di qualsiasi spiegazione.
Non avevo una guida o dei lavori precedenti, miei o di altri, da poter seguire, perciò ho cercato una via; non è detto che sia quella migliore o la più breve.
Per costruire gli affusti dei cannoni non ho potuto sagomare direttamente pezzetti di legno dello spessore giusto perchè si sbriciolavano. Ho sovrapposto quattro strati che man mano ritagliavo su una sagoma "guida" in plastica.
Le ruote sono state molto difficili perchè molto piccole.
Alla fine mi sono rimasti i paranchi. Ho scelto i bozzelli a due vie.
Ora sarà un problema per rimuovere i coperchi del ponte. Anche se ogni cannone è amovibile la procedura risulta molto lunga.

Greetings to all naval modelers.
I made little and very slow progress.
I completed the cannons. Eight cannons to be positioned and two in reserve.
In the images you can see how I proceeded, the photos are better than any explanation.
I didn't have a guide or previous works of my own or others that I could follow so I looked for a way; It doesn't mean it's the best or the shortest.
To build the gun carriages I was unable to directly shape pieces of wood of the right thickness because they crumbled.
I superimposed four layers which I gradually cut out on a plastic "guide" template.The wheels were very difficult because they were very small.
In the end I was left with the hoists.
Now it will be a problem to remove the deck covers.
Even if each cannon is removable, the procedure is very long.


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Now it will be a problem to remove the deck covers.
Even if each cannon is removable, the procedure is very long.
Long time, no see, Alessandro. Good to see you’re still making progress.
Tedious work on all those little details for the canons, but resulting in convincing looking canons (but I’m a novice when it comes to armament of any period…)

I think the canon issue is one of those subjects which impact on other criteria (accessibility in your case) is easily overlooked.
One either identifies the issue upfront, allowing a preemptive solution to be found or, like in this case and o so recognizable, one stumbles upon the issue at a very late stage, severely limiting the options.
 
That’s a lot of work! How did you make the wheels? I found them very hard to fabricate.
Ciao Vfordyce.
Per fare le ruote degli affusti dei cannoni ho tagliato un tondino di legno di noce (come puoi vedre dalle immagini che ho allegato).
Poi l'ho bucato con un trapano a mano. Ho fatto passare un tondino di noce ancora più piccolo. Questo a sua volta è stato bucato per fargli passare un tondino piccolissimo di ottone, a guisa di coppiglia.
Detto così (ammesso che abbia tradotto bene e sia stato comprensibile, scusami in caso contrario) sembra semplice ma le dimensioni ridotte rendono tutto molto difficile.
Molte ruote si sono rotte mentre le bucavo. Colle e vernici mi hanno aiutato a ricompattarle un pò.

Ho visto che hai costruito la USS Constitution. Siccome è un periodo molto vicino al mio modello e ha tanti cannoni, passerò un bel pò di tempo a osservare il tuo lavoro, per puro piacere e per trarne qualche spunto e suggerimento. Intanto ti faccio i miei complimenti.

Hi Vfordyce.
To make the wheels for the gun carriages I cut a walnut wood rod (as you can see from the images I have attached).
Then I drilled a hole in it with a hand drill.
I passed an even smaller walnut rod through.
This, in turn, was pierced to allow a very small brass rod to pass through it, like a split pin.Said like this (assuming I translated well and was understandable, sorry if not) it seems simple but the small size makes everything very difficult.
Many wheels broke while I punctured them.
Glues and paints helped me compact them a bit.I saw you built the USS Constitution.

Since it is a period very close to my model and she has many guns, I will spend a lot of time observing your work, for pure pleasure and to get some ideas and suggestions. In the meantime I congratulate you.
 
Long time, no see, Alessandro. Good to see you’re still making progress.
Tedious work on all those little details for the canons, but resulting in convincing looking canons (but I’m a novice when it comes to armament of any period…)

I think the canon issue is one of those subjects which impact on other criteria (accessibility in your case) is easily overlooked.
One either identifies the issue upfront, allowing a preemptive solution to be found or, like in this case and o so recognizable, one stumbles upon the issue at a very late stage, severely limiting the options.
Ciao Johan, è un piacere risentire i tuoi commenti.
Si sono molto lento e il lavoro dei cannoni non è un lavoro che mi ha entusiasmato, devo essere sincero.
Le scialuppe saranno più divertenti.
Hai ragione, i cannoni si conciliano malissimo con le esigenze di nave radiocomandata.
Nel prossimo progetto farò tesoro delle esperienze di questa goletta ma non credo che opterò per una nave da guerra, lascerò il ponte molto più libero e mi dedicherò di più all'efficienza delle vele.

Hi Johan, it's a pleasure to hear your comments.
Yes, I am very slow and the work of the cannons is not a job that excites me, I have to be honest.
The lifeboats will be more fun.
You're right, cannons are very poorly compatible with the needs of a radio-controlled ship.
In the next project I will take advantage of the experiences of this schooner but I don't think I will opt for a warship, I will leave the deck much freer and I will dedicate myself more to the efficiency of the sails.
 
Ciao Johan, è un piacere risentire i tuoi commenti.
Si sono molto lento e il lavoro dei cannoni non è un lavoro che mi ha entusiasmato, devo essere sincero.
Le scialuppe saranno più divertenti.
Hai ragione, i cannoni si conciliano malissimo con le esigenze di nave radiocomandata.
Nel prossimo progetto farò tesoro delle esperienze di questa goletta ma non credo che opterò per una nave da guerra, lascerò il ponte molto più libero e mi dedicherò di più all'efficienza delle vele.

Hi Johan, it's a pleasure to hear your comments.
Yes, I am very slow and the work of the cannons is not a job that excites me, I have to be honest.
The lifeboats will be more fun.
You're right, cannons are very poorly compatible with the needs of a radio-controlled ship.
In the next project I will take advantage of the experiences of this schooner but I don't think I will opt for a warship, I will leave the deck much freer and I will dedicate myself more to the efficiency of the sails.
Maybe it’s an option to turn the entire canon installation being modular, allowing you to easily remove the canons, but at the cost of not having entirely “correct” canons.
 
Ciao Vfordyce.
Per fare le ruote degli affusti dei cannoni ho tagliato un tondino di legno di noce (come puoi vedre dalle immagini che ho allegato).
Poi l'ho bucato con un trapano a mano. Ho fatto passare un tondino di noce ancora più piccolo. Questo a sua volta è stato bucato per fargli passare un tondino piccolissimo di ottone, a guisa di coppiglia.
Detto così (ammesso che abbia tradotto bene e sia stato comprensibile, scusami in caso contrario) sembra semplice ma le dimensioni ridotte rendono tutto molto difficile.
Molte ruote si sono rotte mentre le bucavo. Colle e vernici mi hanno aiutato a ricompattarle un pò.

Ho visto che hai costruito la USS Constitution. Siccome è un periodo molto vicino al mio modello e ha tanti cannoni, passerò un bel pò di tempo a osservare il tuo lavoro, per puro piacere e per trarne qualche spunto e suggerimento. Intanto ti faccio i miei complimenti.

Hi Vfordyce.
To make the wheels for the gun carriages I cut a walnut wood rod (as you can see from the images I have attached).
Then I drilled a hole in it with a hand drill.
I passed an even smaller walnut rod through.
This, in turn, was pierced to allow a very small brass rod to pass through it, like a split pin.Said like this (assuming I translated well and was understandable, sorry if not) it seems simple but the small size makes everything very difficult.
Many wheels broke while I punctured them.
Glues and paints helped me compact them a bit.I saw you built the USS Constitution.

Since it is a period very close to my model and she has many guns, I will spend a lot of time observing your work, for pure pleasure and to get some ideas and suggestions. In the meantime I congratulate you.
I have tried cutting a rod before, but it was hard to get a consistent thickness for the wheels. And I did not have a drill press at the time. Many broken wheels. At the scale I was using, I didn’t have a way to drill a hole into the axle rod. I had nothing that small to drill with. And thanks for visiting my build.
 
Buonasera a tutti i modellisti navali.
Vi aggiornerò sui progressi.
Sto costruendo le scialuppe di salvataggio.
Chi si ricorda l'inizio di questo post, sa che avevo già progettato le scialuppe di salvataggio e le avevo fatte tagliare al laser (chiglia e ordinate) insieme a tutte le altre parti del modello navale (immagini 1, 2 e 3).
Quindi avevo già pronto lo scheletro delle scialuppe di salvataggio; avrei dovuto realizzare il fasciame manualmente ma per lo scheletro della scialuppa era già fatto.
Assemblare le ordinate sulla chiglia con giunti pre-disposti sarebbe stato molto facile e, soprattutto, veloce.
Tuttavia, utilizzando lo stesso foglio di compensato da 4 mm di spessore mi sono ritrovato con una chiglia (immagine 4) troppo spessa.
In proporzione, in scala 1/60 una chiglia da 4 mm di spessore significa che nella realtà sarebbe stata di 24 cm.
Credo troppo (voi cosa ne pensate?).
Tuttavia, anche a occhio non mi ha convinto.

...continua...




Good evening to all you naval modelers.

I'll update you on some progress.
I'm building the lifeboats.

Those who remember the beginning of this post, know that I had already designed the lifeboats and had them laser cut (keel and frames) along with all the other parts of the naval model (images 1, 2, and 3).
So I already had the skeleton of the lifeboats ready; I would have had to create the planking manually but for the skeleton of the lifeboat it was done.
Assembling the frames on the keel with pre-arranged joints would have been very easy and, above all, fast.
However, using the same sheet of 4 mm thick plywood I found myself with a keel (image 4) that was too thick.
In proportion, in 1/60 scale a 4 mm thick keel means that in reality it would have been 24 cm. I think too much (what do you think?).
However, even by eye it didn't convince me.
...continues...



scialuppa prospettiva.png

2 - Copiaridotta1.jpg

DSCN1965 - Copia - Copia.JPG

20240804_220253.jpg
 
Continua dal messaggio precedente.

Ho ritenuto corretto lo spessore di 2 mm, che in realtà (in scala 1/60) significa uno spessore di 12 cm.
Per questo motivo ho dovuto modificare il disegno 3D (immagine 1), e ristampare alcuni fogli guida per il taglio (immagini 2 e 3).
Ne ho fatti di più per avere una riserva in caso di errori, ma non ce n'è stato bisogno.
Ora, invece di tagliare al laser, avrei dovuto ritagliare (immagini 4 e 5) la chiglia di carta, incollarla su un foglio di compensato e poi modellare il pezzo di legno desiderato.
Il problema è che non sono riuscito a trovare un foglio di compensato da 2 mm abbastanza dritto.
Le chiglie sarebbero uscite leggermente curve, quindi ho deciso di creare una specie di compensato da solo, sovrapponendo le strisce di legno fino a raggiungere lo spessore desiderato.
Poi, non potendo usare un seghetto a filo (perché i pezzi sono troppo piccoli) ho usato un cutter, carta vetrata e tanta pazienza (Immagini dalla 6 alla 10).
Finora il pezzo è uscito perfettamente dritto e dalla forma molto precisa


....continua...




Continued from the previous message.

I considered the thickness of 2 mm correct, which in reality (in 1/60 scale) means a thickness of 12 cm.

For this reason I had to modify the 3D drawing (image 1), and reprint some guide sheets for cutting (images 2 and 3).
I made extra ones to have a reserve in case of errors but there was no need.

Now, instead of laser cutting, I should have cut out (images 4 and 5) the paper keel, glue it on a sheet of plywood and then shape the desired piece of wood.

The problem is that I could not find a 2 mm plywood sheet straight enough. The keels would have come out slightly curved, so I decided to create a sort of plywood myself, overlapping the wooden strips until I reached the desired thickness.

Then, not being able to use a wire saw (because the pieces are too small) I used a cutter, sandpaper and a lot of patience (Images from 6 to 10)
So far the piece has come out perfectly straight and very precisely shaped.


...continue...


chiglia e ordinate scialuppe.png

20240806_204957.jpg

20240806_205019.jpg

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20240716_205010.jpg

20240716_210540.jpg

20240716_211914.jpg
 
Continua dal post precedente.
Lo stesso metodo che ho seguito per la chiglia l'ho usato per le ordinate.
Per avere una guida per il cutter e la carta vetrata, i disegni su carta delle ordinate sono stati posizionati davanti e dietro per le ordinate stesse (solo per quelle che dovevano essere rastremate).
Ho pretagliato la parte interna delle ordinate perché in seguito sarebbe stato molto difficile se non impossibile, una volta terminato lo scafo.Ho lasciato la parte interna come supporto (anche se pretagliata) perché quando farò il fasciame avrò bisogno di un'ordinata abbastanza solida (solo la costola si spezzerebbe in mano).
Ho dimenticato di farlo prima di incollare l'ordinata n. 6. Ho provato a sistemarla ma l'ho rovinata un po'.
La parte difficile è stata anche assemblare con precisione ordinate e chiglia.
A proposito, se realizzo una scialuppa di salvataggio che mi piace, se a qualcuno interessa e gli piace, se gli serve per il suo modello di nave, posso inviargli il file pdf.
Posso realizzarla della lunghezza che desidera.
Ovviamente gratis.




Continued from previous post.

The same method I followed for the keel I used for the frames.
In order to have a guide for the cutter and sandpaper, the paper drawings of the frames were positioned in front and behind for the frames themselves (only for those that needed to be tapered).

I pre-cut the internal part of the frames because later it would have been very difficult if not impossible, once the hull was finished.
I left the internal part as a support (even if pre-cut) because when I make the planking I will need a fairly solid frame (only the rib would break in my hand).
I forgot to do this before gluing frame no. 6. I tried to fix it but I ruined it a bit.

The difficult part was also assembling the frames and keel precisely.

By the way, if I make a lifeboat that I like, if someone is interested and likes it, if they need it for their ship model, I can send them the pdf file. I can make it to the length they want. Of course for free.


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L
Continua dal post precedente.
Lo stesso metodo che ho seguito per la chiglia l'ho usato per le ordinate.
Per avere una guida per il cutter e la carta vetrata, i disegni su carta delle ordinate sono stati posizionati davanti e dietro per le ordinate stesse (solo per quelle che dovevano essere rastremate).
Ho pretagliato la parte interna delle ordinate perché in seguito sarebbe stato molto difficile se non impossibile, una volta terminato lo scafo.Ho lasciato la parte interna come supporto (anche se pretagliata) perché quando farò il fasciame avrò bisogno di un'ordinata abbastanza solida (solo la costola si spezzerebbe in mano).
Ho dimenticato di farlo prima di incollare l'ordinata n. 6. Ho provato a sistemarla ma l'ho rovinata un po'.
La parte difficile è stata anche assemblare con precisione ordinate e chiglia.
A proposito, se realizzo una scialuppa di salvataggio che mi piace, se a qualcuno interessa e gli piace, se gli serve per il suo modello di nave, posso inviargli il file pdf.
Posso realizzarla della lunghezza che desidera.
Ovviamente gratis.




Continued from previous post.

The same method I followed for the keel I used for the frames.
In order to have a guide for the cutter and sandpaper, the paper drawings of the frames were positioned in front and behind for the frames themselves (only for those that needed to be tapered).

I pre-cut the internal part of the frames because later it would have been very difficult if not impossible, once the hull was finished.
I left the internal part as a support (even if pre-cut) because when I make the planking I will need a fairly solid frame (only the rib would break in my hand).
I forgot to do this before gluing frame no. 6. I tried to fix it but I ruined it a bit.

The difficult part was also assembling the frames and keel precisely.

By the way, if I make a lifeboat that I like, if someone is interested and likes it, if they need it for their ship model, I can send them the pdf file. I can make it to the length they want. Of course for free.


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Looking at your work on the lifeboats, I suddenly realized that I could have use a different approach for the dories on my BN.
The parts coming wirh the kit were very fragile, so I ended up ordering some Billing Boats dories, having destroyed the originals, but... I could have easily made new frames and using 80gr paper for the "planking" of the hull.
Looking forward to your next updates.
 
L

Looking at your work on the lifeboats, I suddenly realized that I could have use a different approach for the dories on my BN.
The parts coming wirh the kit were very fragile, so I ended up ordering some Billing Boats dories, having destroyed the originals, but... I could have easily made new frames and using 80gr paper for the "planking" of the hull.
Looking forward to your next updates.
Ciao Johan, rifare le scialuppe va bene perchè non vai a toccare un modello già perfetto.
La scialuppa è un elemento a se stante e puoi sempre decidere se sostituirlo o no.
Mi incuriosisce molto l'uso della carta, perchè non listelli di legno?
In ogni caso seguirò con molto interesse questi nuovi sviluppi.

Hi Johan, redoing the lifeboats is fine because you are not touching a model that is already perfect.
The lifeboat is an element in itself and you can always decide whether to replace it or not.
I am very curious about the use of paper, why not wooden strips?
In any case I will follow these new developments with great interest.
 
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