Hello Iterum,
Glad you still consider the contract of 1665 has a value for your project. Here is the transcript.
Forma van het besteck om te maecken
een schip van oorloge ten dienste vant collegie
ter admiraliteijt residerende binnen amsterd:
langh 140 voet, wijt 37 voet holl 14 1/2 voet
ende 7 1/4 voet daerboven schans & back 6 1/2
voet hoogh aen boort
Vooreerst sal de kiel langh wesen 119 voet van 2 a 3 stucken
de lassen 9 1/2 voet, dick 23 duijm, viercant int midden, voor diep
21 duijm achter 19 duijm de stevens 16 1/2 duijm dick breet
naer den eijsch
De voorsteven hoogh inde winckel 26 voet & valt 18 voet
De achtersteven hoogh inde winckel 25 voet & valt 3 voet
De heck balck 17 1/2 duijm viercant lanck 26 1/2 voet
De rantsoenhoutten dick 11 duijm breet 2 1/4 voet
De worpen na behooren
De huijt van goede 4 duijms eijcke plancken tot aen het onderste
barckhout toe
De spant barckhouten onder de schut poorten dick 7 1/2 duijm
breet 15 duijm
De vullingh daer het lijffhout in geslooten is dick 5 duijm
Het darde spant barckhoutten dick 6 1/2 breet 13 1/2 duijm
De breegangh dick 3 1/2 duijm
Het vierde spant barckhoutten dick 5 1/2 breet 12 1/2 duijm
De vullingh daer het bovenste waterbort ingeslooten is dick
3 duijm
Het raehout dick 5 duijm breet 9 1/2 a 10 duijm
De vullingh ondert raehout dick 2 1/2 duijm voort raehout
4 3/4 hoogh dat de poorten vant canon ruijm onder deur connen
comen
Een zet gangh achter en voor op het rae hout, dick onder 2 duijm
met goede vertuijninghs bladen dick 1 duijm met de halss
masten naer den eijsch
De buijck stuck op de kiel dick 12 duijm
Het hout op het boeijsel dick 8 1/2 duijm
Op de scheergangen 7 1/2 duijm voor de stutten naer behooren
Het colswijn dick 9 1/2 duijm breet 2 1/2 voet
De wagers van Hamb: plancken off Coninghsb: plancken
van het colswijn tot aende kimt wager toe dick 4 duijm
Voor 3 gangen kimwagers dick 4 1/2 duijm daerboven aende onderste
balckwager toe te wageren met 3 1/2 duijms plancken
De onderste balckwagers dick 5 1/2 duijm te weten 2 onder mal-
canderen, d'eene breet 2 1/2 voet d'ander 2 voet
De balcken int ruijm dick 15 duijm wijt van malcander 3 1/2 voet
aen ijder ent vande balcken een goet gewossen knie daerin dat
de nebben 4 a 5 bouts connen zijn
Int ruijm om d'andere balck een katte spoor met 2 sitters,
bij de groote mast 2 katte spooren met 4 zitters
Een goet focke spoor met 6 banden met haer zitters te verscher-
ven 5 a 6 voet
Aende worpen die aent spiegel zijn, aen ieder zij een goet knie,
oock mede aen het broeck stuck & aent heck wel voorsien
met 2 sware knies
Alle het inhout onder de wagers te verscherven niet minder
als 4 a 5 voet
Om d'andere balck een goede steunder, langh van de kimwager
tot de bovenkant van de bovenetsbalck, met een bout daeronder
& boven geslooten
Het onderste lijffhout dick 5 1/2 duijm breet 2 1/4 voet
met goede steunders clossen tusschen de steunders dick 10 duijm
aen boort
Den overloop met 3 goede ribben & 2 carvielhouten tusschen
ijder balck, te weten aen ijder zijde
Den overloop gestreecken met 4 gangen eecke plancken aen
boort dick 3 duijm
Voort met 3 duijms greene plancken, het spint wel affgehou-
wen, die droogh zijn
De zetgangen op het lijffhout dick 4 duijm op de hooghte
vande poorten
De bovenste balckwager dick 3 1/2 duijm breet 2 1/4 voet, te wa-
geren tusschen beijden met 3 duijms hout, dat goet is tzij
greene off eijcke tot besteeders believen
De bovenste balcken dick 11 1/2 duijms ijder ent met een goet
knie
Het bovenste lijffhout dick 4 1/4 duijm, de zet gangen naer
behooren
Tusschen ijder balck 3 ribben met 2 carviel houtten aen
ijder zij
De deelen daer het bovenet mede gestreecken is dick 2 duijm
het spint wel affgehouwen & die droogh zijn
De scheerstocken met het tralijwerck dick 6 duijm breet 13
duijm
De balcken vande schans & back dick 7 1/2 duim breet 8 a 9 duijm
boven toegestreecken met drooge deelen dick 2 duijm
de waterborden & zetgangen dick 2 1/2 duijm
De hutten toegestreecken met 1 3/4 duijms deelen die het spint
wel affgehouden & droogh zijn
Soo veel schutpoorten te maecken als de Heeren besteeders
zullen gelieven
Groote hut verbij de besaensmast
Voort verbij de cluijssen met 2 goede banden, een slick back & sijn
toebehooren
De schans verbij de groote mast met een back van vooren
zoo langh dat de boot bequaemelijck kan ingeset werden,
met zijn behoorlijck tralijwerck, als mede tot de schans
De balcken van de back & schans wel geslooten ijder ent met
een goet knie
Oock in de hut van gelijcke
Een goet galjoen met zijn toebehooren, met een goede betingh-
balck, geslooten met knies
Onder een goede betingh met zijn speenen, die onder aende
banden geslooten zijn, mede 2 goede knies voor de betingh
Een groote & kleijne spil met haer pallen & spooren
Voorts te leveren het hout tot alle het beeltwerck
Het schip te iseren met bouts tusschen den duijm & vijff quartier
duijm, van onderen tot aende overloop toe & dan voort naer
boven beijde een quart duijm minder, mede dit zelve
schip te spijckeren, binnen & buijten van het water tot boven
toe zonder eenige houte nagels daer toe te mogen gebruijcken
Voorts te brauwen van binnen & buijtenen ende van onderen
tot het barckhout toe wel te clameijen
Mede een goet roer met sijn toebehooren & dat ganghbaer te
maecken
Combuijs, cabel ruijm, broot camers, kruijt camers, koijen
schots & alles te stellen zoo dat tot een goet oorlogh schip
vereijscht wert
Uijtgeseijt beelthouwers werck kistemaecker werck,
schilderen, het iserwerck tot dit schip behoorende
loot gieters coperslagers glasemaeckers ende
metselaerswerck zal moeten comen ten lasten vande
Heeren besteeders
Ende off in dit besteck eenige dingen waren vergeten, ende
notans int schip noodich gemaeckt mosten wesen, dat zal
den aennemer gehouden zijn te maecken ende te leveren, zonder
daervoor eenich buijten werck te mogen eijsschen ofte genieten
If you need help with the translation of this contract, just ask.
I wil get back to you with the list of the eight ships built by the Admiralty of Amsterdam for the first program of 24 ships, and the list of the eight ships built by the Admiralty of Amsterdam for the second program of 24 ships.
I am sure you mean the ships of the second English war instead of the ships of the eighty years war.
R.